Uitval stroom en ICT

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, maar we zijn er ook van afhankelijk. Het uitvallen van een of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf goed voorbereid bent.

Uitval stroom

Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden naarmate de storing langer duurt. Bij een grote stroomstoring zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming kan uitvallen.

Uitval ICT

Stroomuitval leidt vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel sectoren afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie.

Uitval telefoonverkeer

Stroomuitval ontregelt ook het telefoonverkeer. Zendmasten kunnen uitvallen en mobiel bellen is vaak onmogelijk. Alarmnummer 112 blijft altijd bereikbaar, dankzij een noodnet.

Informatie

De overheid wil je snel en goed mogelijk informeren. Dat gebeurt via NL-Alert, de calamiteitenzender Omroep Brabant en via de website van je gemeente. Raadpleeg bij kortstondige storingen de website van je nutsbedrijf.
Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen ook de hulpdiensten in actie. Maar ook zij kunnen getroffen worden door de storing, doordat bijvoorbeeld telefoon- en andere verbindingen uitvallen. Hun eerste zorg is dan om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan burgers te bieden.

Veelgestelde vragen